tisdag 22 juli 2008

Vardagen

- Stort sömnbehov
Jag har ett oerhört stort behov av att sova. Beroende på vad jag har gjort dagen innan och hur jag känner mig psykiskt, varierar min sömn från natt till natt. Om jag inte har sovit tillräckligt mår jag illa, fryser och känner mig trött. Egentligen tror jag att min kropp sover så många timmar den är i behov av, men ibland känns det som om jag sover bort mitt liv. Min läkare har gett mig medicinen"Modiodal", men den hjälper föga. Har någon av er några tips på "uppiggande" medel?


- BOSSE
Att komma till BOSSE innebär att du som har en funktionsnedsättning kan få hjälp med att finna lösningar på besvärliga situationer som uppstår i samband med funktionsnedsättningen. De fungerar som en samtalspartner, som du kan bolla idéer med. Det är du som är experten på dig själv. Detta tillsammans med deras kunskap är den grund de tillsammans arbetar utifrån.

Dina frågor kan handla om i princip vad som helst. BOSSE brukar ofta få förfrågningar om hjälp med:

- veta mer om sina rättigheter.
- skriva eller överklaga en ansökan (Assistans, hemtjänst, handikappersättning, Färdtjänst, bilstöd m.m.).
- flytta hemifrån.
- prata om livet med funktionsnedsättning, familj, sexualitet, identitet.
- hitta en ny assistansanordnare.

På BOSSE kan man även få gå med i cirklar med olika teman.
Ett av syftena med detta är att tillsammans med andra, som är i liknande situation som man själv, få möjlighet att utbyta erfarenheter, tankar och idéer.
Varje termin byts programmet ut. Det aktuella finner du alltid under rubriken "Cirklar och teman" på deras hemsida.


BOSSE:s specialområden:
* Bemötande.
* Brukarinflytande.
* Personlig service.
* Stöd till personer med neuropsykiatriska funktionshinder.
* IT för personer med funktionshinder.

Tfn: 08- 544 88 660
http://www.bosse-kunskapscenter.se/

Öppettider:
Måndag 08.00 - 18.00
Tisdag 08.00 - 18.00
Onsdag 08.00 - 20.00
Torsdag 08.00 - 18.00
Fredag 08.00 - 16.00


För dig som är bosatt i Stockholms län och är mellan 16 - 64 år kostar det inget att komma till BOSSE. Du behöver ingen remiss och du får komma så många gånger som behövs.


- Handikappanpassad lägenhet
Om du bor i en lägenhet som inte är anpassad för ditt handikapp, kan du fråga kommunen om att göra en bostadsanpassning. Det kan vara att ta bort trösklar, sätta ditt engreppsblandare i kök och badrum, ta bort badkar, montera ramper och ledstänger med mera.

Det är även möjligt att få bostadsanpassningsbidrag vid köp eller byte av bostad. Jag har köpt en lägenhet i ett nybyggt område i Solna och jag fick kontakt med en mycket trevlig och förstående handläggare. Hon var väldigt hjälpsam och obyråkratisk. Fler sådana människor! Eftersom det inte fanns något inredningsval med separat ugn och häll, så var jag tvungen att beställa en separat ugn och häll, vilket Solna kommun bekostade. Min vänstra hand fungerar inte alls och därför är det svårt att ta ut tunga formar och plåtar från en låg höjd.

Ansökan skickar du till kommunens bostadsanpassningskonsulenter. Till ansökan ska du bifoga ett intyg från din arbetsterapeut där det står att åtgärden är nödvändig med hänsyn till ditt funktionshinder.

Nu finns det äntligen en hemsida om bostadsanpassning. Här får man hjälp och vägledning om hur man söker bostadsanpassningsbidrag, vanliga problem och behov, intyg och annan information.

- Hemtjänsten (städ, tvätt och annan hjälp)
Om du har svårt att sköta ditt hushåll kan du få hjälp med det. Tyvärr får man inte den tjänsten om man är sambo med en person som är frisk. Du kan få hjälp med att tvätta kläder och städa lägenheten. Kritik: Det är synd att de inte får dammtorka, tvätta fönster med mera. Det får du istället fråga dina anhöriga om. Du ansöker till hemtjänsten via din kommun.

Inga kommentarer: